måndag 17 januari 2011

Ny termin på Malmfälten

Nu börjar allvaret. Första uppgiften för terminen är inte direkt att måla eller teckna utan att bekanta sig med inlämningssystemet och se till att bilderna håller ett hanterbart format och är tydliga samt stämmer med förlagan.
Dessutom fick vi tips om att göra en "ljuslåda", eller kanske snarare en "mörkerlåda" där man kan ställa upp stilleben och bara belysa dem från ett håll. En vinkartong och en ölplattelåda blev utmärkt till låda som tejpades ihop med silvertejp. Nu ska den bara kläs med en gammal mörkblå arbetströja som är Åkes så blir det nog perfekt.
Jag håller också på och skissar på en linjeteckning som jag ska scanna och sända in. "Ballerinan och Ballerutten" blir det. Jag tog en massa bilder på ett par barnbarn som dansade hej vilt här hemma i höstas. Ljuvligt roliga bilder. En alternativ titel kan bli "Liten man gör så gott han kan". Han härmade sin systers graciösa armrörelser så intensivt att han ramlade omkull.
Idag kan jag inte låta bli att glädjas över att jag får börja en ny kurs på konstskolan samma dag som jag fyller 67 år. Livet är härligt!

Inga kommentarer: