måndag 31 januari 2011

Nu ska jag rita ett träd

Och det ska ni få se när jag tycker det är färdigt att skicka in. För det är den största delen av veckans uppgift på skolan. En linjeteckning, troligen i tusch ska det bli. Jag vet vilket träd jag ska göra, så jag slipper i alla fall förra veckans velande med att välja motiv för mina skisser. Till sist blev det en vas med vissna tulpaner + en glad kinesisk porslinsgris, Åke när han spelar tenorhorn och till sist fåglarna runt vår fröautomat, nötväckor, talgoxar och en blåmes. Men det är skisser som jag inte tycker det är så mycket att säga om, så de håller jag för mig själv. I stället ska ni få se en teckning som jag inte tror att jag visat förut.
Det är en rolig historia runt den också. Vi var på väg hem från Grekland hösten 2009 och satt på en bänk utanför Aténs flygplats och åt lite medhavd frukost. Då kom en liten svartklädd gumma  och satte sig på bänken. Hon kedjerökte och pratade ivrigt i telefon. Liten och mager, med en lång lång fläta som tittade fram under hucklet. Hon var uppenbart nervös. Hennes son som var en fryntlig man berättade för oss att han var taxichaufför och nu hade han kört mamma till flygplatsen inför hennes livs första flygtur som skulle gå till dottern i Tessaloniki. Det märktes så väl att han var stolt över sin mamma som skulle flyga alldeles ensam.

Ha det gott och flyg lugnt!/ Lisbeth

Inga kommentarer: