onsdag 29 december 2010

Paul Riley och Coombe Farm Studios, stöttepelare nummer två

Engelsk och svensk akvarelltradition i nutid verkar skilja sig åt rätt mycket i sitt uttryck. Många svenska mycket skickliga akvarellister målar i jordfärger, mörkblått och Neutral Tint som är en lila-svart färg. Ofta väldigt vackert och sparsmakat. Naturligtvis överdriver jag nu, men har ni sett mycket akvareller på senare år så tror jag att ni förstår vad jag menar.

Paul Riley heter en engelsk konstnär som har många strängar på sin lyra, men som ändå är mest känd för sina akvareller. Han har skrivit flera böcker om att måla akvarell och håller regelbundet kurser i ämnet i sitt hem, Coombe Farm Studios, som ligger i en liten by på landet i det vackra Devon i sydvästra England. Han har också hållit några kurser på Gerlesborgsskolan här i Sverige och haft utställningar på Maria Ginzburgs Akvarellcenter i Stockholm ett par gånger. När jag upptäckte att han hade kurser anmälde jag mig till en och for iväg tillsammans med en god vän för några år sedan. Vi blev en liten grupp på bara 7 elever.Vi hade förfärligt trevligt och jag tyckte att jag lärde mig massor på en vecka. Paul talade också mycket om att verkligen SE på världen omkring oss. Han är väldigt generös med att lära ut sina egna metoder för måleri och skissande och demonstrerar och visar hela tiden hur han gör. Kursen jag gick på då hette Authumnal colours -Höstfärger. Alltså ungefär så långt ifrån dämpade jordfärger man kan komma. Han har en annan kurs som många tycker är en av hans bästa som heter "Being bold with colours - Att vara djärv med färg.". Den ska jag nog försöka gå någon gång...  Målningar av blommor, vilda och odlade, i stilleben i många vaser eller i naturen är väl det han kanske är mest känd för. Det är tavlor som sprakar av färg och liv. I maj 2010 hade jag förmånen att än en gång bege mig till Coombe Farm för en kurs i blomstermåleri. Och så har jag varit på en kurs i marint måleri på Gerlesborgsskolan som Paul Riley höll för snart två år sedan.
Om någon frågar honom vad som skiljer en amatör från en professionell konstnär säger han ungefär så här: En amatör tenderar att måla allting precis som det ser ut in i minsta detalj. En professionell konstnär stjäl, luras och ljuger för sin publik. Med det menar han, att visst kan vi måla av allt fint vi ser omkring oss, men om det står på fel ställe, eller är för litet eller för stort, så har vi naturligtvis frihet och kanske även skyldighet att ta bort det, flytta på det eller multiplicera det alltefter vårt eget behov. Och att lägga till helt nya element som inte finns i verkligheten, om det gör motivet bättre. Än en gång en fråga om att SE och göra en egen bedömning och tolkning.
Jag hoppas kunna få gå på fler kurser för Paul Riley, för jag känner att jag  fortfarande har så oerhört mycket att lära mig av honom.
Så dagens bild får bli en höstbild från River Dart i Tuckenhay som ligger några kilometer från Coombe Farm.
Jag målade den i tre varianter innan jag var hyfsat nöjd med resultatet. För varje variant gick jag upp i storlek så den här är stor, mer än 40 x 60 cm i målad yta. Med ramen är den 70 x 100cm. Den är lite blek här på bilden, höstfärgerna är mer framträdande i verkligheten. På tal om att lära sig ljuga för sin publik så ska jag kanske tillägga att hösten var sen det året. Höstfärgerna hade inte kommit ännu, det mesta var fortfarande grönt....

Inga kommentarer: