lördag 8 oktober 2011

I full gång på Svefi

Nu är terminen igång på Svefi så nu är det målarläxor som ska göras varje vecka. Vi får ämnen som Melankoli, Kommunikation och det gör att det kan ju bli nästan vad som helst. Ingen direkt övertänkt läroplan hittills, men det är ju alltid nyttigt att vara tvungen att måla... Blev ju hemskt bortskämd med jätteduktiga och ambitiösa lärare på Malmfälten så det känns lite vilset nu. Vi får diskutera varandras målningar och det ger ju i alla fall något.Hoppas lärarna också blir lite mer aktiva snart.
Så har vi  färglära men tyvärr tycker jag inte att den är upplagd på något strukturellt sätt och det tycker jag att den måste vara om man ska ha någon nytta av den. Men vi fick ju ordentliga duvningar i ämnet av Pär förra terminen, och det är bra att ha i bagaget. Hittills har vi gjort en övning i att måla i en färg i olika nyanser. Och det var rörigt att uppfatta vad som menades med det. Nu har vi i uppgift att måla i en färg som vi sedan får variera med svart och vitt i olika valörer. Det ska bli lite kul. Tror jag väljer en gulorange färg.

Här är min bild av melankoli. Melankoli trodde man ju ursprungligen berodde på att den svarta gallan tagit över i kroppen. Jag målade en iskall ljusblå ung kvinna där gallans svarta blommor sprider sig i hennes kropp. Egentligen hade jag velat göra henne ännu mer som bara en kontur utan skuggningar och skiftningar, men det blev så konstigt. Som kontrast la jag en orange bakgrund. Livet brinner omkring henne men hon varken ser eller hör det, hon bara lyssnar till sitt svarta hjärta som sänder ut svart galla i hela hennes kropp och gör henne alldeles sorgsen, kall och blå...


Och här är färgläreuppgiften. Jag är tydligen inne i en orange period, saknar väl sommaren men gillar höstens färger...Det är krasse och ringblommor i jätteformat.

Båda målningarna är gjorda i akryl på 300grams akvarellpapper och är 40x50 i formatet.

Ha det gott. Snart lägger jag in min bild av kommunikation!
Lisbeth

3 kommentarer:

Gittan sa...

Hej du raring!
Vad härligt att terminen är igång igen. Jag gillar verkligen din bild av melankoli, den utstrålar mycket!

Tack för att du delar med dig
Kram Gittan

Oljekritan sa...

Hej...vad mkt kul du får vara med om..låter jätteintressant..få lära mera..att tolka olika sinnesstämningar..svårt men roligt förstår jag..din bild är jättefin.--melakonisk..kram Karina

Anonym sa...

Det är jag som ska tacka för att ni vill titta, Gittan! Och ännu mer tack till er som skriver kommentarer! Det är så uppmuntrande och roligt att få!
Kram
Lisbeth