fredag 14 oktober 2011

Äntligen en katt! Får jag lov att presentera Macavity.


Vi är några stycken målande fd elever på Malmfälten som har en egen grupp på facebook där vi visar varandra vad vi målar och utbyter synpunkter i största allmänhet. I somras försökte vi ha olika teman som vi skulle måla och sedan diskutera. Speglingar var ett tema och katter eller andra djur ett annat. Då blev det aldrig av att jag gjorde någon katt, men igår kväll kändes det som om det äntligen var dags. Jag var på målarkväll på Sala konstförening och numera tar jag hellre med akvarellfärger än olje-elller akrylfärger, för det är så mycket smidigare. Särskilt sedan jag köpte min fantastiska John Pike akvarellpalett/låda (smygreklam) som är så enormt praktisk! Och så hade jag inte lust att måla landskap efter foton utan hade tagit med mig  bland annat en bild på en katt, Macavity. Han levde ett härligt kattliv i en liten by i södra England, en mycket stor och värdig gammal kattherre som var väldigt snäll och kelig. Han kunde också vara fenomenalt sur, vilket både hans matte och jag hade hjärtligt roligt åt. Tyvärr dog han för ungefär 1½ år sedan. Men så här såg han ut när han inte var på sitt allra soligaste humör...



Alltså en akvarell för en gångs skull, 24x33 cm.
Idag skiner solen - le mot den!
Lisbeth

Inga kommentarer: