fredag 18 februari 2011

Svarta veckans resultat: Svarta reflektioner

Nu har jag precis sänt in mitt stilleben i kol till min lärare. Svårt var det med formerna, de ändrades av någon anledning hela tiden jag jobbade.  Så här blev det i alla fall till sist. Svarta reflektioner kallar jag bilden. Spegeln i bilden är en glasskiva som jag målat svart på baksidan. Att titta i en sådan spegel ska göra det lättare att upptäcka ljus och skuggor och valörer i bilden, på samma sätt som när man kisar och färgfälten blir tydligare. Jag tyckte det var festligt med spegelbilden så jag valde att teckna båda, inte bara titta på dem.
Mjuk willowkol har jag använt, tunnare och tjockare allt efter ytans storlek. Pappret är akvarellpapper, extra vitt Saunders & Waterford 300g, NOT. Tops var utmärkt att jämna till valörerna med.  De är för övrigt flitigt använda när jag målar akvarell också. Helt suveräna är de på att omärkligt suga upp en vattendroppe som kommit på villovägar.

Nästa vecka går vi över till att måla med akryl. Det är ett helt nytt kapitel för mig, så det ska bli väldigt spännande. Jag är ju bara van vid genomskinliga färger, så det blir ett helt nytt tänkesätt. Man kan börja med de mörka färgerna och lägga de ljusa ovanpå, bara en sån sak. Med akvarellen måste man ju alltid tänka igenom vad som ska vara ljust och framför allt vitt, och spara ut det från början. Vet inte vad jag kommer att gilla det. Jag tycker också att det verkar vara svårare att blanda färger, det blir nog ett lite hårdare sätt att måla, som jag inte vet om det passar mig. Men underbart att få kasta sig över FÄRG igen, även om det är roligt med teckning också.

Inga kommentarer: