söndag 13 februari 2011

Orkidéer från mitt fönster

Den här veckan skulle vi göra valörteckningar med blyerts som inlämningsuppgift på skolan. Det betyder att man inte ritar streck utan ställer  ytor i olika mörk färg mot varandra istället. Inte helt lätt. För att komplicera det hela ännu mer, skulle vi göra en bild där vi utgick från en svag linjeteckning, som vi sedan byggde ut med valörerna. Och så skulle vi göra en bild där vi först mörkade ner hela ytan till en mellanfärg och sedan tog fram motivet med att sudda respektive mörka ner olika delar.  När jag gick genom huset på jakt efter lämpliga motiv att rita av, vek sig en blommande orkidé i mitt köksfönster. Så jag fick ta av stjälken och sätta den i en vas. Den blev ett lämpligt offer för min skaparlust. För att få bra vinklar på blommorna fick jag nypa av en och sätt i vasen och så fick stjälken med de två återstående ligga nedanför lite dekorativt. (Jag hade faktiskt en sådan där liten vattenbehållare som man sätter på en stjälk hemma, så det gick att hålla blommorna fräscha hela tiden.)

Så här blev resultatet: Den andra bilden kommer en annan dag, jag måste ju dra ut på teckningarna lite......

Inga kommentarer: