tisdag 15 februari 2011

Svart vecka

Bli inte oroliga, jag är inte svart i sinnet, bara på händerna och i viss mån på kläder och ibland i ansiktet. Jag håller nämligen på att rita med kol. Veckan uppgift på skolan är en kolteckning. Ett medium som jag inte alls är van vid. Det är vansinnigt smetigt . Särskilt när man ska göra stora riktigt svarta ytor blir det kol överallt. Men det är intressant att utforska vad man kan göra med det. Det går att få väldigt stora kontraster och det är lätt att rita snabbt. Just snabbheten tilltalar mig, även om jag ibland kan njuta av att sitta och gneta med en blyertspenna också. Men här är det snabbare tag, man kan ta bredsidan av kolet och bara damma på. För dammar, det gör det som sagt. Jag har inget färdigt att visa upp ännu.
Så ni får vara nöjda med den andra av förra veckans uppgifter. Ett stilleben med två citroner och en lök - fantasifullt eller hur? - gjorda i blyerts med den sortens valörteckning där man utgår från en grå yta och sedan suddar fram motivet och mörkar ner skuggorna. Inga linjer fick användas, bara ytor som gränsar till varandra ska bygga upp teckningen.

Ute har det varit väldigt kallt idag, men snön är vit och fin igen efter förra veckans ymniga snöfall. Vitt ute och svart inne alltså!

Inga kommentarer: