måndag 11 april 2011

Systrar emellan

Min senaste målning är ett dubbelporträtt av två av våra döttrar. Även detta är en uppgift som jag hade att göra för skolan veckan som gick. Människa eller människor i helfigur var uppgiften. Jag har målat efter ett foto som är snart fyra år gammalt. Men jag har inte följt det slaviskt, soffan har fått annan färg och hela bakgrunden är radikalt förenklad.  Jag är medveten om att fötterna på dottern till höger är små, men de ska föreställa 34-35 i skonummer.... Och fötterna var inte med på fotot. Det var också lite svårt att veta hur soffbenet skulle se ut och hur långt det skulle vara.
 Att måla människor är väldigt roligt tycker jag. Och det är onekligen lättare i akryl än i akvarell, eftersom man kan ändra bra många fler gånger än i en akvarellmålning som snabbt mister sin fräschör om man börjar ta bort och göra om.

Nu blir det nog paus här ett tag, vi ska inte måla något den här och nästa vecka för skolan och så blir det påsk. Och då får jag en massa annat att göra och kommer troligen inte att hinna måla annat än möjligen något påskkort... 

Inga kommentarer: