lördag 16 april 2011

Det drar ihop sig till påsk

Så här kommer ett fång gula tulpaner. Det är en gammal akvarell som jag målade till en god väns födelsedag.
Men jag skannade av den innan jag gav bort den och jag brukar ibland använda den som gratulationskort. Ett bra exempel på hur komplementfärger förstärker varandra. Tulpanerna hade bara sett hälften så gula ut om inte bakgrunden varit lila. Det är för tidigt att säga Glad Påsk ännu, innan det är dags för det kan jag nog gräva fram några fler gamla påskkort  att underhålla er med om jag bara hinner skanna in dem. 

Men Glad Vår kan man ju säga, vårvädret är ju helt ljuvligt underbart idag och det ser ut att hålla i sig åtminstone över helgen. Härligt för alla som har påsklov nu. Många far väl till fjälls och åker skidor, men det känns ungefär som det sista jag skulle vilja göra, nu när sista snödrivan äntligen försvann från trädgården för en vecka sedan! Krokus, små påskliljor, snödroppar och scillor blommar och jag har starka funderingar på att gå ut och plocka det första ätbara gröna  till lunch snart. Dvs nässlor och späd kirskål. Rabarberna sticker opp sina runda röda huvuden också. 

Förresten har jag lämnat in en tavla till vårsalongen i Sala idag. Jag tog den från sanddynerna i Frösakull som jag visat er här för ett tag sedan. Den sjunde maj på Kulturnatta blir det vårsalong i Aguelimuseets travershall.
Museét ska ju renoveras så det är urplockat och stängt (fast vi står där och målar varje torsdag, för de har inte börjat jobba ännu). Därför blir det en vårsalong i mindre mått, en tavla(eller annat konstverk) var får man lämna in. Det brukar bli en ganska rolig  utställning med stor blandning av konstverk.
Så GLAD VÅR allihop!
Lisbeth

1 kommentar:

Penselkvinnan; sa...

Vilken härlig målning!