tisdag 8 november 2011

Snart Fars dag

En uppgift vi ska göra för min målarkurs är ett porträtt i akryl. Eftersom Fars dag kommer nästa helg, passar det ju bra att jag råkade välja att göra ett porträtt av mina döttrars far.... Jag ville experimentera med lite motljus i hans ljusa hår och skägg och en aning gult i det vita. Ansiktet i ganska varma färger med lila skuggor och stora kontraster mellan ljus och skugga. Så här blev det.
Jag tycker själv att jag fått till likheten riktigt bra. Även Åke är nöjd, det enda jag fick ändra på för att få godkänt är att han tyckte att jag gjort skägget för spetsigt först. Och det hade han rätt i, så det är ändrat.
Inne på Facebook håller jag på att lägga upp en ny sida som heter Lisbeths ateljé. Där ska man mer samlat kunna titta på mina bilder. Kika gärna in om några veckor när jag hunnit få dit lite mer...

3 kommentarer:

Hanna sa...

Åter igen. Bra och bra! Giller lilan som kontrast i bakrunden. En väldigt fin målning som du kan vara nöjd med! (och han med) Du lyckades bra med glasögonen, det är alltid svårt med porträtt och glasögonen tycker jag. Blir spännande att se din facebooksida- skicka gärna en kommentar till mig när den är klart.

LEJ - Lisbeth Eleonora Johansson sa...

Tack Hanna. Lila är en färg som jag också gillar! Och för en gångs skull är jag själv nöjd med målningen. Till och med vårt 1-åriga barnbarn gick igång på bilden för att han kände igen morfar. Han pekade och hojtade och blev lite förvirrad och tittade fram och tillbaka mellan morfar och porträttet...

Min facebooksida heter Lisbeths ateljé och jag har gjort den offentlig. Där finns många målningar inlagda nu, nya och gamla. Fast så vacker är väl inte sidan. Men man kan få en mer samlad överblick snabbt i alla fall.

Ninja sa...

Fint porträtt det är svårt att måla porträtt