torsdag 12 december 2013

Ett helt år har gått, men nu har ni mig här igen!

Man skulle ju kunna tro att jag helt lagt av med att måla, men fullt så illa är det inte även om året gått på sparlåga vad beträffar måleriet. Goda föresatser rinner så lätt ut i sanden om man inte har press på sig. Jag opererade bort alla skruvar och plåtar ur min skadade handled under senvåren och trodde att jag då skulle bli mycket bättre i armen. Men tyvärr, den är tjockare än någonsin och jag är väldigt fumlig emellanåt. Dessutom har jag fått något som trycker på en nerv i nacken, så sedan augusti är jag bortdomnad i vänster lillfinger och ringfinger. Det spelar inte så stor roll för måleriet, men bidrar till min allmänna valhänthet....

I somras var jag i alla fall i en underbar vecka på kurs på Akvarellcenter i Malingbo igen. En spansk konstnär Javier Zorilla Salcedo undervisade i att måla människor i stadsmiljöer. Spännande och roligt!

Nu inför julen skulle jag göra ett speciellt julkort till en äldre släkting. Jag prövade en helt ny teknik, ny för mig i alla fall. Vax och akvarell på grovt strukturerat mullbärspapper. Det låter helt oförenligt, men var väldigt skojigt, om än lite joxigt och kladdigt.  Resultatet påminner om batik och kändes annorlunda och roligt.

Så nu sätter jag in en bild på målningen (den är i storlek A4) så ni också får se.

GOD JUL alla som hittar tillbaka hit. Får se om jag inte kan bli lite flitigare både med att måla och att skriva framöver. Jag har ju trots allt några målningar som jag gjort under året som jag kan visa er. Bl a en kattuggla, det vill säga en blandning av en katt och en uggla, huvudet är katt och resten är uggla. Den var också rolig att göra!

Hälsningar
från
Lisbeth



1 kommentar:

Oljekritan sa...

Hej kul att du tittar fram ibland..Inte kul med nackproblem...Och en vecka i Malingsbo, det verkar kul..Min svägerska var en vecka där i somras på akvarellkurs...hon heter Karin...hon var jättenöjd..Själv har jag nu börjat på konstskola på äldre dagar...bättre sent än aldrig..God jul Kram Karina