måndag 2 juli 2012

Kortmålning och framtida fröjder

Sommarens aktiviteter gör att det inte blir så mycket målat som jag skulle önska. Handen lägger också litet hinder i vägen fortfarande, den svullnar upp när jag tar i litet för mycket.
Och då vill den inte måla några långa stunder. Så det har mest blivit en del födelsedagskort med blommor på.
Några av dem har jag varit nöjd med och med andra har jag varit mindre nöjd. Men mottagarna har i alla fall varit nöjda, som tur är. Dessvärre kan jag inte visa bilder på dem eftersom jag konstant glömmer att fotografera dem innan jag ger bort dem.

Jag har tre glädjeämnen på måleriområdet att se fram emot.
Det första är en kurs i att måla blommor och stilleben för en skicklig konstnär från Holland, Corine de Groof. Hon kommer till Akvarellcenter i Malingsbo en vecka i augusti och då ska jag vara där. Ska bli roligt och spännande. Det är inte mina favoritmotiv,så det blir en stor utmaning. Jag har fått deltagarlistan och varit nyfiken nog att googla på en del av namnen och hittat riktigt duktiga konstnärer bland dem. Och det känns ju litet läskigt, men samtidigt roligt, för då kan man kanske lära sig en del av att se hur de gör också.

Det andra är ytterligare en kurs i Malingsbo; den här gången landskapsmålning för Maria Ginzburg själv  (som äger kursgården) Även hon är ju väldigt skicklig och gör fantastiska landskapsmålningar så det ska också blir fantastiskt roligt. Dessutom är ju själva Akvarellcentret som jag väl skrivit flera gånger förut en helt sagolik plats, vid en sjö i djupaste Bergslagen. Så underbart att ha en kursgård i måleri bara 10 mil hemifrån! Särskilt som Maria lockar dit spännande konstnärer från hela Europa.

Det tredje och i särklass största glädjeämnet är att jag kommit med på Malmfältens konstskolas fortsättningskurs IGEN! Jag har ju prövat en massa utbildningar och kurser för olika lärare under årens lopp. Men ingen-ingen-ingenstans har jag hittat något som gått upp mot Malmfältens två lärare, Nina Hedman och Pär Bäckström, och de kurser de satt ihop och det engagemang de lägger ner på sina elevers utveckling. Så jag chansade och frågade om man kunde få gå en gång till och det visade sig gå bra om man bara anmälde sig i tid. Så i augusti börjar jag där igen. Helt på nätet, men hårt jobb ca 20 timmar i veckan, så nu blir hela hösten fylld med organiserad teckning och målning! JAG ÄR SÅ GLAD över detta!

Snart blir det nog en del akvareller och kanske akrylmålningar av höns och tuppar. Vi var hos min svåger och svägerska några dagar före midsommar och jag förföljde ivrigt deras hönor och tuppar runt gårdsplan och trädgård och tog en massa härliga bilder.

Tag vara på sommaren, de korta stunder den visar sig!
Tack för att du tittade in till mig!
Skriv gärna en rad, den gör mig glad!

2 kommentarer:

Maria G sa...

Hej!
Tittar in och tackar för den fina kommentaren du gav mig idag. Jag blir alldeles tårögd... ;-)

Så glad jag blir när jag läser ditt positva inlägg om kommande sommaraktiviteter. Skönt att din hand ställer upp på lite målande igen. Du får ta det lugnt så att du hinner återhämta dig helt! Visst är det så att man ofta inspireras av sina kurskamrater, inte bara kursledningen. Klart att det blir lite pirrigt med många nya ansikten, men det här får du säkert glädje av under lång tid framöver.
Trevlig sommar!
Kram / maria

LEJ - Lisbeth Eleonora Johansson sa...

Man har ju sina favoriter och du är sannerligen en av dem! Kram på dej!