fredag 11 mars 2011

Färgläreövning

Nu var det ett tag sedan jag skrev i bloggen. Jag har målat så väldigt intensivt, men bara sånt som var för min egen övnings skull, avmålningar av en lärobok i målning och det kan man ju inte lägga ut så här offentligt. Och på skolan har vi hållit på med färglära och att titta på färgcirklar är ju inte så intressant även om det är både nyttigt att göra och ibland vackert att titta på.
Nu sist har jag gjort ett mönster, där vi varierat ursprungsfärgerna i deras komplementfärger, i färger med motsatt valör och till sist till färger med ändrad intensitet. Låter det krångligt? Det var det också, det tog flera dagar.
Den 13 augusti 2006 firade vi 40-årig bröllopsdag med att åka till Bryssel. Taxin kunde inte köra ända fram till hotellet som låg ett halvt kvarter från Grand Place, ett av Europas mäktigaste torg. (Hotell Mozart, bo där om ni ska till Bryssel, det är jättehäftigt inrett, med tusen prång, gångar och små innegårdar, men bara hiss på ett ställe.)Centrum var nämligen avspärrat för att man höll på med den blomstermatta som man lägger ut på hela stora torget i en helg vartannat år. Mattan innehåller lite gräsmatta, och så ungefär 750 000 begoniablommor i häftiga färger. Ett fantastiskt jobb. Folk köade i timmar för att komma upp i Hotel de Ville, stadshuset för att få se det lite grann från ovan. Det kändes som om hela Bryssel firade vår bröllopsdag på ett helt magnifikt sätt.

Här är ungefär halva mattan på bilden.

Och här är mitt mönster som jag knyckte idén till från denna matta

Nu blir det lite friare målande ett tag tror jag.  Vi hörs när jag har något att visa....

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow, mycket bra gjort!
H/Bobby